کتاب نیمه تاریک ماه از هوشنگ گلشیری

کتاب نیمه تاریک ماه از هوشنگ گلشیری

دسته بندی:

قیمت: 11,000 تومان

تعداد نمایش: 629 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 30 دی 1398

به روز رسانی در: 12 آبان 1401

دانلود این اثر:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

دانلود کتاب نیمه تاریک ماه از هوشنگ گلشیری

نیمه تاریک ماه مجموعه داستانهای کوتاه هوشنگ گلشیری است. وی این اثر را حاصل تمام زحمات خود در عرصه داستان کوتاه می‌داند.

داستان «چنار» که نخستین داستان این مجموعه به شمار می‌رود اولین بار در سال ۱۳۳۹ و در مجله پیام نوین منتشر شده و داستان «زندانی باغان» به تاریخ مهر ماه ۱۳۷۷ آخرین داستان این مجلد را شامل می‌شود. داستانهای خوابگرد و بر ما چه رفته است باربد از این مجموعه حذف شده است.

این مجموعه جز داستان‌های کوتاه «معصوم ۲»، «معصوم ۴» (از مجموعه‌ی «نمازخانه‌ی کوچک من»)، داستان بلند «جبه‌خانه» (از مجموعه‌ی «جُبّه‌خانه»)، داستان‌های کوتاه «بر ما چه رفته است، باربد؟»، «خوابگرد» (از «پنج گنج») و داستان بلند «شاه سیاه‌پوشان» منصوب به گلشیری حاوی تمام داستان‌های کوتاه نویسنده است.

نزدیکی‌های غروب بود که مردی از یکی از چنارهای خیابان بالا می‌رفت. دو دستش را به آرامی به گره‌های درخت بند می‌کرد و پاهایش را دور چنار چنبره می‌زد و از تنه خشک و پوسیده چنار بالا می‌خزید. پشت خشتک او دو وصله ناهم‌رنگ دهن‌کجی می‌کردند و ته یک لنگه کفشش هم پاره بود.

مردم که به مغازه‌ها نگاه می‌کردند برگشتند و بالا رفتن مرد را تماشا کردند. زنِ جوانی که بازوهای بلوریش را بیرون انداخته بود دست پسر کوچک و تپل‌مپلش را گرفت و به تماشای مرد که داشت از چنار بالا و بالاتر می‌رفت پرداخت. جوان قدبلندی با دو انگشت دست راستش گره کراوتش را شل و سفت کرد و بعد به مرد خیره شد. آن‌گاه برگشت و نگاهش را روی بازو و سینه زن جوان لغزاند.

سوراخ‌های آسمان با چند تکه ابر سفید و چرک وصله پینه شده بود و نور زرد رنگِ خورشید نصفِ تنة چنار را روشن می‌کرد. مرد که کلاه شاپو بر سرش بود با تعجب پرسید: «برای چی بالا می‌ره؟»

مرد خپله و شکم گنده‌ای که پهلوی دستش‌ایستاده بود زیرِ لب غر زد: «نمی‌دونم. شاید دیوونه‌س.»

جوانک گفت: «نه دیوونه نیس. شاید می‌خواد خودکشی بکنه.»…

 

مشخصات فایل:
عنوان:             نیمه تاریک ماه از
نویسنده:       هوشنگ گلشیری
تعداد صفحات:        ۵۶۷
زبان: فارسی