دانلود جزوه قواعد فقه۲
در تاریخ فقه شیعه از زمانی که عقل به عنوان یکی از منابع فقهی به حساب آمده (زمان ابوعلی بن جنید) قاعده قبح عقاب با بیان در رأس اصول عقلی قرار گرفته است ولی با وجود این اصل اباحه قبل از پیدایش قاعده مزبور وجود داشته و طبق نظر شیخ طوسی اصل ، اباحه است و هر منعی محتاج دلیل است .
مفاد قاعده مذکور ظاهرا نخستین بار در متون شیخ طوسی به چشم می خورد و از طرفی نزد قدمای شیعه نه تنها اصل وجود حکم در مقام واقع رای تکلیف ازم است بلکه اعام به شخص و آگاهی او نیز شرط تکلیف است .
یکی از احکام مستقل عقلی، حسن عدل و قبح ظلم است و بیشتر کارهای خوب و بد با این دو سنجیده میشوند از طرفی عقاب و مؤاخذه بر فعل یا ترک فعل که به مرتکب هیچگونه بیانی در مورد ممنوعیت واصل نشده از مصادیق ظلم است . آیتاه خویی در این باب میگوید: مجازات کردن نسبت به مخالفت با تکلیفی که به مرتکب واصل نشده از واضحترین مصادیق ستم است .
مشخصات فايل:
عنوان: جزوه قواعد فقه۲
نویسنده: دانشگاه پیام نور
کد درس: ۱۲۲۰۲۹۵–۱۲۲۳۲۵۸
تعداد صفحات: ۴۸۴
زبان: فارسي